Dofinansowanie do instalacji fotowoltaicznej – z czego możesz skorzystać?

\ 17 marca 2024

Instalacja fotowoltaiczna to nie tylko krok w kierunku zrównoważonego rozwoju i troski o środowisko, ale również doskonała inwestycja, pozwalająca na znaczące obniżenie rachunków za energię. Dzięki programom takim jak „Mój Prąd”, możliwe jest uzyskanie dofinansowania, które jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność tej technologii. Dofinansowanie do fotowoltaiki umożliwia pokrycie znaczącej części kosztów zakupu i montażu paneli słonecznych, co sprawia, że inwestycja staje się jeszcze bardziej opłacalna. Zacznijmy od programów, z których aktualnie można skorzystać.

Program Czyste Powietrze

Program Czyste Powietrze stał się jednym z najbardziej popularnych projektów wsparcia, który łączy montaż fotowoltaiki z dofinansowaniem wraz z wymianą starego źródła ciepła na nowe. Od 3 stycznia 2023 roku obowiązują nowe warunki, z których inwestor może otrzymać większe wsparcie.

Dla kogo przeznaczone jest dofinansowanie?
Program został podzielony na części, dla różnych grup beneficjentów i kierowany jest do właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.

Jakie wsparcie możesz uzyskać i jak podzielony jest program?

Program dla Beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania dla osób fizycznych, które są właścicielami/współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą, o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 135 000 zł. W przypadku uzyskiwania dochodów z różnych źródeł, kwoty te sumuje się, przy czym całość nie może przekroczyć 135 000 zł.

 

 

Program dla Beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania dla osób fizycznych, spełniających warunki:

  • są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą;
  • przeciętny miesięczny dochód na jednego członka ich gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:
    • 1894 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    • 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej roczny przychód Beneficjenta z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód, nie przekroczył czterdziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Program dla Beneficjentów uprawnionych do maksymalnego poziomu dofinansowania dla osób fizycznych, spełniających warunki:

  • są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą;
  • przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:
    • 1090 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
    • 1526 zł w gospodarstwie jednoosobowym,

lub ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

 

Ulga termomodernizacyjna

Polega ona na odliczeniu od podstawy obliczenia podatków poniesionych w danym roku na przedsięwzięcia związane z termomodernizacją budynków mieszkalnych jednorodzinnych. Pozwala na obniżenie podstawy obliczenia podatku PIT o kwotę poniesionych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne (np. instalacja fotowoltaiczna).
Celem ulgi jest poprawa efektywności istniejących domów.

Kto może z niej skorzystać?
Właściciel (lub współwłaściciel) domu jednorodzinnego, w którym jest realizowane przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Dotyczy to podatników, którzy rozliczają się wg skali podatkowej, podatkiem liniowym, a także zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Jakie wydatki można odliczyć?
Katalog wydatków jest określony w rozporządzeniu i obejmuje m.in. wydatki na zakup ogniw fotowoltaicznych z osprzętem oraz montaż instalacji fotowoltaicznej. Wydatki można odliczyć w kwocie brutto (jeżeli odliczono kwotę VAT, to można odliczyć tylko kwoty netto). Można odliczyć tylko te wydatki, które nie zostały zwrócone np. w formie dotacji, ani nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Przykład: osoba fizyczna zapłaciła 30.000 zł brutto za instalację i otrzymała 6.000 zł dotacji. Wówczas może odliczyć 24.000 zł

Ile można zyskać?
Można odliczyć maksymalnie 53.000 zł. Przekłada się to na obniżenie PIT nawet o 16.960 zł (jeśli podatnik rozlicza się wg stawki 32% skali podatkowej) lub 10.070 zł (jeśli podatnik rozlicza się wg stawki liniowej 19%). Limit 53.000 zł dotyczy wszystkich nieruchomości, których właścicielem lub współwłaścicielem jest dany podatnik.

Jak i kiedy to zrobić?
Odliczenia dokonuje się przy składaniu zeznania rocznego za rok, w którym poniesiono wydatki. Jeśli wydatki poniesiono w 2022 r., odliczenia dokonuje się w zeznaniu za 2022 r., który jest składany na początku 2023 r. Odliczenia dokonuje się poprzez wskazanie kwoty odliczenia w zeznaniu oraz w załączniku do zeznania PIT/O.

O czym należy pamiętać?
Należy zachować wszystkie otrzymane faktury i rachunki na materiały oraz usługi związane z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej.

 

Wnioskowanie o grant OZE

Procedura ta składa się z kilku etapów. Pierwszym jest aplikacja o przyznanie grantu, którą należy przeprowadzić przed rozpoczęciem prac. Następnie, po otrzymaniu informacji o zaakceptowaniu wniosku, inwestor realizuje inwestycje. Po jej zakończeniu może ubiegać się o wypłatę środków.

Wnioskowanie o grant OZE – dokumenty, zasady

Wnioski o grant OZE można składać na przedsięwzięcia jeszcze nierozpoczęte. By aplikować o wsparcie należy złożyć następujące dokumenty:

 

  • Wniosek, którego wzór udostępnia BGK. Powinien on zawierać dane identyfikacyjne budynku i inwestora, liczbę lokali mieszkalnych, zakres, koszty oraz termin zakończenia prac związanych z instalacją, a także informacje obejmujące: moc systemu OZE, przewidywaną roczną produkcję energii (elektrycznej lub cieplnej) wskaźniki pozwalające na obliczenie zaoszczędzonej emisji dwutlenku węgla.
  • Dokumentację projektową, która potwierdzi zakres rzeczowy przedsięwzięcia (m.in. zakres prac i koszty, ale też moc instalacji i produkcję energii. Dokumentację powinna wykonać osoba dysponująca uprawnieniami (SEP lub UDT).
  • Oświadczenie, że grant OZE nie będzie służył realizacji inwestycji wspartych z już innych środków publicznych.
  • Dokumenty DNSH (poświadczające niewyrządzenia poważnych szkód) – analizę ryzyka wynikającego ze zmian klimatu.
  • W sytuacji, gdy grant stanowi pomoc de minimis – dokumenty niezbędne do wnioskowania w takiej formie.

 

Oprócz tego regulamin grantu OZE wymaga również dostarczenia:

 

  • dokumentów, poświadczających, że osoby podpisujące wniosek mogą reprezentować inwestora (np. w przypadku wspólnoty mieszkaniowej uchwałę w sprawie wyboru zarządu lub wyboru pełnomocnika ds. pozyskania grantu OZE).
  • dokumentu potwierdzającego podpis złożony na wniosku – np. wzór podpisu poświadczony notarialnie.
  • metrykę danych inwestora – jeśli jest on osobą fizyczną.

 

Przyznanie grantu OZE
Jest uzależnione od spełnienia przez inwestycję i wniosek kryteriów formalnych oraz tzw. kryteriów horyzontalnych. Należy wśród nich wskazać m.in. zgodność harmonogramu przedsięwzięcia z ramami czasowymi kwalifikowalności kosztów, brak podwójnego finansowania, spójności informacji w dokumentach czy zgodność z zasadą DNSH.

Wypłata grantu OZE
Grant OZE może zostać wypłacony, gdy inwestor przeprowadzi inwestycję i poniesie koszty zgodnie z opisem we wniosku. Warunkiem uzyskania grantu OZE jest również przedstawienie oświadczenia o minimum 5-letniej gwarancji na roboty budowlane i instalacyjne udzielonej przez wykonawcę.

Po przeprowadzeniu prac i opłaceniu faktur, inwestor może złożyć wniosek o wypłatę grantu. Wraz z nim należy przedstawić umowę objęcia grantem inwestycji, oświadczenie np. projektanta/kierownika budowy o realizacji inwestycji zgodnie z projektem, zestawienie faktur oraz zestawienie wykonawców/podwykonawców (tylko w przypadku, gdy przedsięwzięcie realizowane jest w drodze przetargu).

Grant OZE – terminy.
Wnioski o grant OZE można składać od 01.02.2023 roku do 30.06.2026 roku. Choć ustawa nie przewiduje wyjątków skutkujących wcześniejszym zamknięciem naborów, to jednak z racji tego, że budżet wynosi 448 mln zł, nabór może zostać ograniczony przed datą końcową. Warto zatem pospieszyć się ze składaniem wniosków.

Wniosek wraz z załącznikami należy składać w wersji papierowej w siedzibie centrali Banku Gospodarstwa Krajowego – osobiście lub za pośrednictwem poczty.

Grant OZE – co jeszcze warto wiedzieć?
Inwestorzy, którzy otrzymają wsparcie w formie grantu mają obowiązek prowadzić działania komunikacyjne zgodnie z zasadami prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych KPO. W skład działań promocyjnych wchodzi m.in. umieszczenie informacji na temat przedsięwzięcia w mediach społecznościowych lub na stronie (jeśli inwestor posiada takowe kanały komunikacji) czy umieszczenie plakatu lub tablicy informacyjnej.

Udostępnij:
Pozostałe wpisy
zobacz szczegóły
Mój Prąd 6.0 – Wiemy kiedy start!
11 lipca 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW)
zobacz szczegóły
Klimatyzacja może zwiększyć autokonsumpcję o 10 proc. – co warto wiedzieć?
Klimatyzacja, coraz bardziej popularna w polskich domach, to urządzenie pozwalające na utrzymanie
zobacz szczegóły
Mój Prąd 6.0 ruszy po rozpatrzeniu wniosków z 5.0
Wprowadzenie do Programu „Mój Prąd” Program „Mój Prąd” od momentu powstania znacząco
ZOBACZ WIĘCEJ